Overslaan en naar de inhoud gaan

Hackathons is niet alleen voor coders, iedereen kan een hackathon opzetten.

Facebook organiseerde laatst haar 50ste hackathon. Medewerkers van over het hele bedrijf legden hun reguliere werkzaamheden even neer om mind-blowing ideeen over atifical intelligence te ontwikkelen in een periode van 24 uur. Er werd niet geslapen, in plaats daar van namen de deelnemer om 1 uur snachts nog een energie boost om de nacht door te werken.

Alle resultaten van de 24uurs hackathon hadden potentie, maar niet idereen kwam als winaar uit de bus. Want ja bij een hackathon hoort altijd een winnaar met het beste idee. Ideeen worden ook daarwerkelijk uitgevoerd en daarom trekt een hackathon vaak honderden deelnemers, zo ook bij Facebook. Zo is bij Facebook onder anderen de Facebook Chat ontstaan tijdens een hackathon. Maar ook Instagram’s time-lapse hulpmiddel Hyperlapse.

Nu zijn hackathons niet langer aan voor programmeurs. Bedrijven ver buiten de tech wereld worden met behulp van deze intense brainstormen en ontwikkeling sessies aan gewakkerd voor nieuwe ideeën over alles, van cultuurverandering tot supply chain management. Zo heeft een hackathon onlangs een vooraanstaande financiële dienstverlener geholpen. Het bedrijf wilde haar bankdiensten meer verleiden om Millennials te maken. De deelnemers van het bedrijf werden in vijf teams verdeeld en werkten samen met deskundigen uit de Stanford school om de basis van customer -centric design en rapid prototyping in drie dagen te leren.

Zo kan elk bedrijf een hackathon voor zijn of haar vakgebied organiseren. Profesionele deskundigen kunnen daarbij ondersteuning bieden. Om een productieve hackathon te organiseren is het handig om aan de volgende vijf stappen.

  1. Prikkel het creatieve brein
  2. Leef je in de klant en wees persoonlijk
  3. Stel de juiste vragen
  4. Test protptypes van veel belovende ideeen
  5. Koester de beste ideeen en breid deze uit. 

 

Hackathon helpen bedrijven hun producten en diensten te ontwikkelen, waarbij de voordelen ongekend ver reiken. De resultaten van culturele innovaties en bijvoorbeeld het ophogen van de operationele normen kan het bedrijf veranderen op het hoogste niveau. IT kan daarbij het volledige onderwerp zijn, maar het kan ook een klein deelbeslaan in bedrijven met een andere richting.

 

Blog Categories: scriptie